Εργασιακό άγχος
Οι περισσότερες δουλειές έχουν έναν βαθμό άγχους, και αυτό μπορεί να επηρεάσει τους ανθρώπους σε όλες τις θέσεις, τους εργαζομένους της πρώτης γραμμής, τους προϊσταμένους, τους διευθυντές και τα ανώτερα στελέχη. Το άγχος στην εργασία μπορεί να εμφανιστεί όταν υπάρχει αναντιστοιχία ανάμεσα στις απαιτήσεις των προϊσταμένων, τις δυνάμεις σας και τις παροχές και την υποστήριξη που είναι διαθέσιμες.
Ο καθένας μας γνωρίζει πως είναι να νιώθει στρες και όλοι το έχουμε αισθανθεί σε ένα βαθμό, στο σπίτι, στο σχολείο, στη δουλειά ή όταν βγαίνουμε έξω από τη ζώνη άνεσής μας, αλλά όταν είναι συνεχές γίνεται πρόβλημα.
Όμως όταν ένας άνθρωπος έχει κάποια αγχώδη διαταραχή (όπως κρίσεις πανικού) τότε αυτό τον επηρεάζει σημαντικά στην εργασία του. Οι εργαζόμενοι για παράδειγμα μπορεί να απορρίψουν μια προαγωγή ή κάποια άλλη ευκαιρία που περιλαμβάνει ταξίδια ή δημόσιες ομιλίες, να βρίσκουν δικαιολογίες για να μην παρευρεθούν στις εκδηλώσεις της δουλειάς, στα γεύματα του προσωπικού και σε άλλες συναντήσεις με τους συνεργάτες τους ή ίσως να μην μπορούν να τηρήσουν τις προθεσμίες.
Σε μια μελέτη που έγινε σχετικά με το άγχος στο χώρο εργασίας, οι άνθρωποι με αγχώδεις διαταραχές συχνά ανέφεραν ότι δυσκολεύονταν στην αντιμετώπιση προβλημάτων, στην τήρηση των προθεσμιών, στη διατήρηση των προσωπικών σχέσεων, στα διοικητικά θέματα, στη συμμετοχή στις συνεδριάσεις και στην ολοκλήρωση παρουσιάσεων.
Σε κάθε δουλειά υπάρχουν συγκεκριμένοι ψυχοπιεστικοί παράγοντες. Μια δουλειά ικανοποιητική και γεμάτη προκλήσεις σε ένα καλό εργασιακό περιβάλλον μπορεί να είναι υπέροχη, αλλά αν η δουλειά ξεκινά να παίρνει τον έλεγχο και χάνουμε την ισορροπία μας, τότε μας προκαλεί άγχος. Η ικανότητα να έχουμε τον έλεγχο της δουλειάς συμβάλλει στην επίδραση που έχει η δουλειά στη ζωή μας.
Σημάδια εργασιακού άγχους
Το άγχος είναι μια φυσιολογική απόκριση στις απαιτήσεις της δουλειάς. Μπορεί να είναι ωφέλιμο βραχυπρόθεσμα, να σας κρατά σε εγρήγορση και να έχετε καλύτερη απόδοση.
Ωστόσο, το παρατεταμένο ή το υπερβολικό άγχος στη δουλειά μπορεί να βλάψει σοβαρά την ψυχική σας υγεία. Το στρες μπορεί να συμβάλλει στην εμφάνιση αγχωδών διαταραχών και κατάθλιψης, ή να επιδεινώνει ένα υπάρχον πρόβλημα υγείας (πχ αυτοάνοσα νοσήματα).
Το στρες στη δουλειά μπορεί να επηρεάσει τις σχέσεις σας και τη ζωή σας εκτός δουλειάς, να αυξήσει τον κίνδυνο για χρόνια κόπωση ή burnout.
Παράγοντες που συμβάλλουν στο εργασιακό άγχος είναι:
- Οι υπερβολικές ώρες εργασίας, η δουλειά στα διαλείμματα ή η δουλειά στο σπίτι
- Η δουλειά σε βάρδιες
- Η χρονική πίεση, δουλεύετε πολύ σκληρά ή πολύ γρήγορα, ή σας φορτώνουν μη ρεαλιστικούς στόχους
- Έχετε περιορισμένο έλεγχο στο πως θα κάνετε τη δουλειά σας
- Η περιορισμένη συμβολή σας σε ευρύτερες αποφάσεις της επιχείρησης
- Δεν έχετε αρκετή υποστήριξη από τους προϊσταμένους, τους διευθυντές και/ή τους συνεργάτες σας
- Ανασφάλεια για τη δουλειά
- Υψηλές πνευματικές απαιτήσεις, δουλειά που απαιτεί να παίρνετε πολλές αποφάσεις
- Δεν έχετε ξεκάθαρο ρόλο
- Κακή επικοινωνία με συναδέλφους, διαφωνίες με τους συνεργάτες ή τους διευθυντές
- Τοξικό εργασιακό περιβάλλον, προσβολές από εργοδότες ή προϊσταμένους
- Εκφοβισμό
- Χαμηλά επίπεδα αναγνώρισης της δουλειάς σας και επιβράβευσης
- Η δουλειά σας αναστατώνει συναισθηματικά ή απαιτεί υψηλή συναισθηματική ανάμιξη
- Προβλήματα στη διαχείριση των αλλαγών, έλλειψη οργάνωσης και δικαιοσύνης
- Διακρίσεις, είτε βασίζονται στο φύλο ή στη σεξουαλικότητα
Μιλήστε στον εργοδότη σας
Είναι δική σας απόφαση να μιλήσετε στον εργοδότη σας για την αγχώδη διαταραχή που έχετε. Μερικοί άνθρωποι το κάνουν επειδή χρειάζονται κάποιες προσαρμογές, άλλοι θέλουν να ενημερώσουν τους προϊσταμένους τους για το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν, και μερικοί θέλουν να το κρύψουν.
Αν έχετε κάποιο πρόβλημα υγείας είτε σωματικό είτε ψυχικό και έχετε τα προσόντα να κάνετε μια δουλειά, τότε υπάρχουν οργανισμοί που θα σας προστατέψουν από τις διακρίσεις στο χώρο εργασίας. Το να έχετε τα προσόντα σημαίνει ότι καλύπτετε τις απαιτήσεις του εργοδότη σας για τη δουλειά και μπορείτε να εκτελείτε βασικές λειτουργίες μόνοι σας ή με λογική βοήθεια. Ένας εργοδότης δεν μπορεί να αρνηθεί να σας προσλάβει επειδή το πρόβλημα σας δεν σας αφήνει να εκτελέσετε καθήκοντα που δεν είναι ουσιαστικά για τη δουλειά.
Τρόποι για να διαχειριστείτε το άγχος και την ανησυχία στο χώρο εργασίας
Όλοι οι άνθρωποι νιώθουν στρες στη δουλειά τους και αυτό είναι απολύτως φυσιολογικό. Αλλά αν το στρες είναι επίμονο, παράλογο και παρεμβαίνει στην καθημερινή σας λειτουργικότητα ίσως να είναι δείκτης μιας αγχώδους διαταραχής. Για να μπορέσετε να αντιμετωπίσετε το στρες στη δουλειά έχετε στο μυαλό σας τα εξής:
- Μιλήστε σε έναν έμπιστο συνεργάτη σας. Όταν γνωρίζετε ότι κάποιος αποδέχεται το πρόβλημα σας νιώθετε πιο άνετα και αυτό μειώνει το οποιοδήποτε αναμενόμενο άγχος έχετε για μια ενδεχόμενη κρίση πανικού στη δουλειά.
- Ενημερωθείτε για τη διαταραχή που έχετε. Μάθετε να αναγνωρίζετε τα συμπτώματα της διαταραχής και πως μπορείτε να τα διαχειριστείτε όταν είστε στη δουλειά.
- Διαχειριστείτε σωστά το χρόνο σας. Κάντε λίστες με όσα πρέπει να κάνετε και θέστε προτεραιότητες. Δώστε αρκετό χρόνο για να ολοκληρώσετε κάθε εργασία.
- Οργανωθείτε και προετοιμαστείτε. Ξεκινήστε με τα μεγάλα πρότζεκτ το συντομότερο δυνατό. Θέστε μικρές προθεσμίες στον εαυτό σας. Προβλέψτε πιθανά προβλήματα και προσπαθήστε να τα αποτρέψετε.
- Να είστε ρεαλιστές. Μην δεσμεύεστε ή μην προσφέρεστε για μια δουλειά αν δεν έχετε αρκετό χρόνο.
- Ζητήστε βοήθεια. Αν νιώθετε πιεσμένος, ζητήστε τη βοήθεια ενός συναδέλφου.
- Επικοινωνήστε. Μιλήστε ήρεμα και διπλωματικά αν έχετε πολλά πράγματα να κάνετε. Ο προϊστάμενος σας ίσως να μην έχει καταλάβει ότι έχετε αναλάβει πολλές εργασίες ταυτόχρονα.
- Μείνετε οργανωμένοι. Αρχειοθετήστε τα έγγραφά σας και καθαρίστε το γραφείο σας ,ίσως αυτό να μην είναι ψηλά στη λίστα με τις προτεραιότητές σας, αλλά μπορείτε να κερδίσετε χρόνο και να προλάβετε μια κρίση αργότερα.
- Αποφύγετε τους τοξικούς συνεργάτες. Προσπαθήστε να αγνοείτε την αρνητικότητα και τα σχόλια στο χώρο εργασίας.
- Κάντε διαλείμματα. Μια βόλτα στο τετράγωνο ή λίγα λεπτά με βαθιές αναπνοές μπορούν να σας βοηθήσουν να καθαρίσετε το μυαλό σας.
- Θέστε όρια. Προσπαθήστε να μην παίρνετε δουλειά για το σπίτι. Μην ελέγχετε συνεχώς τα emails της δουλειάς.
- Απολαύστε την επιτυχία. Πάρτε μια στιγμή για να γιορτάσετε την καλή δουλειά που κάνατε πριν προχωρήσετε στο επόμενο πρότζεκτ. Ευχαριστήστε όλους τους ανθρώπους που σας βοήθησαν.
- Σχεδιάστε τις διακοπές σας. Θα ανανεωθείτε και θα είστε έτοιμοι να επιστρέψετε στη δουλειά σας.
- Επωφεληθείτε από τις παροχές του εργοδότη σας. Το εργασιακό σας περιβάλλον ίσως να προσφέρει πρόγραμμα βοήθειας εργαζομένων, εκπτώσεις σε γυμναστήρια, ή μαθήματα για να βελτιώσετε τις δεξιότητές σας. Ενημερωθείτε για όλα όσα είναι διαθέσιμα για εσάς.
- Μείνετε υγιείς. Να τρώτε υγιεινά, να κοιμάστε καλά, να ασκείστε τακτικά και περιορίστε την κατανάλωση καφεΐνης και αλκοόλ. Προσπαθήστε να κρατήσετε το σώμα σας και το μυαλό σας σε φόρμα ώστε να αντιμετωπίσετε όλες τις προκλήσεις.
Κατανοήστε το άγχος σας
Κατανοήστε όλα όσα συμβάλλουν στο άγχος σας και ψάξτε για τρόπους που θα σας βοηθήσουν να το αντιμετωπίσετε. Είναι χρήσιμο να παρατηρείτε τη διάθεσή σας γιατί αυτό θα σας βοηθήσει να καταλάβετε ποιες καταστάσεις επηρεάζουν τα επίπεδα τους στρες.
Ζητήστε βοήθεια
Είναι πολύ σημαντικό να ζητήσετε βοήθεια για το άγχος και τις αγχώδεις διαταραχές. Με την ψυχοθεραπεία , οι περισσότεροι άνθρωποι βελτιώνονται σημαντικά. Διαφορετικές προσεγγίσεις έχουν αποδειχθεί αποτελεσματικές. Ο ψυχοθεραπευτής σας μπορεί να σας προτείνει μία από τις παρακάτω επιλογές ή το συνδυασμό τους:
- Ψυχοθεραπεία
- Φαρμακευτική αγωγή (αντικαταθλιπτικά ή αγχολυτικά, πχ Ζάναξ)
- Εναλλακτικές θεραπείες (ομοιοπαθητική, βελονισμός)
Αντιμετώπιση άγχους και στρες
Το στρες είναι εν μέρει φυσιολογικό, αλλά όταν υπερβολικό και συνεχές πρέπει να αντιμετωπίζεται. Υπάρχουν τρόποι που μπορεί να εφαρμόσει κάποιος ώστε να προσαρμοστεί και να μειώσει τα επίπεδα του άγχους, αλλά και θεραπευτικές μέθοδοι, ώστε να θωρακίσει τον εαυτό του απέναντι στο άγχος.