Generation Z
Γενικά, κάθε άνθρωπος που έχει γεννηθεί μετά το 1997 (ή το 1996 ή το 1995) ανήκει στην generation Ζ. Περίπου το 1/3 του παγκόσμιου πληθυσμού ανήκει στην Gen Z. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι αυτή η γενιά έχει ξεπεράσει τους Millennials και είναι ο μεγαλύτερος πληθυσμός στη Γη.
Οι εμπειρίες και οι αλληλεπιδράσεις της generation Z με την τεχνολογία έχουν οδηγήσει στη δημιουργία των δικών τους απόψεων, που αφορούν και το χώρο εργασίας. Η Gen Z , σε αντίθεση με άλλες γενιές, δεν έχει ζήσει ποτέ χωρίς social media, κινητά τηλέφωνα ή σύνδεση στο διαδίκτυο. Όταν κάποιος μεγαλώνει σε ένα κόσμο στον οποίο επικρατεί η τεχνολογία και πάντα είναι συνδεδεμένος στην καθημερινότητα, ανήκει στην πρώτη γενιά ανθρώπων που έχει άμεση σύνδεση με την τεχνολογία.
Για την Gen Z, οι ψηφιακές συναντήσεις είναι δεδομένες. Σε κάθε κομμάτι της ζωής τους, έχουν την δυνατότητα πρόσβασης σε εύκολα περιβάλλοντα για το χρήστη. Όταν κάποιος μεγαλώνει και έχει άμεση πρόσβαση στην πληροφόρηση και στη γρήγορη επικοινωνία έχει διαμορφώσει την προσδοκία για αποτελεσματικές διαδικασίες και γρήγορα αποτελέσματα. Έτσι, αυτές οι προσδοκίες περνούν και στον εργασιακό χώρο.
Αν και οι οικονομικές απολαβές είναι πολύ σημαντικές για την επιλογή επαγγέλματος σε όλες τις γενιές, η Gen Z εκτιμά το μισθό λιγότερο από άλλες γενιές. Όταν τους ζητείτε να επιλέξουν ανάμεσα σε μια ικανοποιητική δουλειά με λιγότερες απολαβές και σε μια δουλειά με υψηλό μισθό αλλά λιγότερο ενδιαφέρουσα, είναι σχεδόν διχασμένοι.
Οι εταιρείες και οι εργοδότες θα πρέπει να δώσουν έμφαση στις προσπάθειές τους να είναι αξιοπρεπείς παγκόσμιοι πολίτες αν θέλουν να κερδίσουν την Gen Z. Και καθώς οι πράξεις μιλούν πιο δυνατά από τις λέξεις, οι επιχειρήσεις είναι ανάγκη να δείξουν ότι είναι δεσμευμένες στην αντιμετώπιση πολλών κοινωνικών ζητημάτων όπως είναι η φτώχεια, η κλιματική αλλαγή και η βιωσιμότητα.
Generation Z: χαρακτηριστικά και αξίες
Οι γενιές είναι πάντα προϊόν των συνθηκών που επικρατούν στην εποχή τους. Η Gen Z έχει γεννηθεί σε μια ψηφιακή εποχή που δεν μπορεί πλέον χωρίς σύνδεση στο διαδίκτυο και διάφορες συσκευές. Είναι συνεχώς στο διαδίκτυο όπως καμία άλλη γενιά ανθρώπων και συνεχώς έχουν μαζί τους τα κινητά.
Η επικοινωνία τους βασίζεται στο διαδίκτυο, και αλληλεπιδρούν μέσα από ομάδες στα social media. Η πραγματική τους ζωή είναι άμεσα συνδεδεμένη με την ψηφιακή τους ζωή.
Όσον αφορά τις σχέσεις, η Gen Z δεν προτιμά τις πολλές δεσμεύσεις. Μόνο η οικογένεια και οι στενοί τους φίλοι έχουν προτεραιότητα. Άλλες σχέσεις διατηρούνται κυρίως ψηφιακά και συχνά έχουν μικρή διάρκεια.
Οι πιο σημαντικές αξίες για την Gen Z είναι:
- Η υγεία
- Η ελευθερία
- Η ατομικότητα
- Η φιλία
- Η οικογένεια
- Η δικαιοσύνη
- Η διαφορετικότητα και η πολυπολιτισμικότητα
Η Gen Z έχει αφήσει πίσω της την αισιοδοξία την Gen Y και κοιτά το μέλλον με περισσότερο ρεαλισμό. Τα παραδοσιακά ιδανικά ή οι έννοιες της τέλειας ζωής δεν έχουν απήχηση σε αυτά τα άτομα. Η Gen Z συχνά ζητά την επιβεβαίωση από τους άλλους. Πάντα έχουν την ανάγκη οι άνθρωποι της Gen Z να κατανοήσουν τον εαυτό τους.
Τα άτομα της Gen Z μπορεί εύκολα να τα εντοπίσει κάποιος μέσω του διαδικτύου, σε πλατφόρμες και στα social media, καθώς χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για διασκέδαση αλλά και για πληροφόρηση. Επίσης, προτιμούν να στέλνουν βιογραφικά και να κάνουν αιτήσεις για δουλειά μέσω του διαδικτύου.
Gen Z και εργασιακός χώρος
Η Gen Z σύντομα θα ανατρέψει τις συνθήκες στον χώρο εργασίας. Αυτή η γενιά θα δουλεύει μαζί με την Gen X και τους Millennials στο μέλλον. Οι αρχές και τα χαρακτηριστικά αυτών των γενιών διαφέρουν δραματικά, πράγμα που μπορεί να προκαλέσει μια σύγκρουση γενεών στον εργασιακό χώρο, και αυτό πρέπει να αποτραπεί όσο είναι δυνατό.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε τις αξίες και τα χαρακτηριστικά των νέων γενεών και οι επιχειρήσεις πρέπει να προσαρμόζουν ανάλογα το εργασιακό περιβάλλον. Η Gen Z είναι αυτή που πρέπει να καλύψει την έλλειψη ειδικευμένων εργαζομένων.
Για αυτό καλό είναι οι επιχειρήσεις να:
- Προσφέρουν ευκαιρίες εξέλιξης, επειδή η αυτοπραγμάτωση είναι πολύ σημαντική για την Gen Z.
- Δημιουργούν πρόγραμμα, επειδή έτσι βοηθούν τις νέες γενιές να οργανωθούν.
- Προσφέρουν ασφάλεια, επειδή η Gen Z δίνει μεγάλη σημασία σε μια ασφαλή δουλειά.
- Επικοινωνούν ουσιαστικά, επειδή η Gen Z ψάχνει το νόημα στη δουλειά.
- Κάνουν εποικοδομητική κριτική, επειδή η Gen Z ψάχνει συνεχώς για επιβεβαίωση.
Σε ποια στοιχεία στο εργασιακό περιβάλλον δίνει σημασία η Gen Z;
Κάθε γενιά έχει μοναδικά χαρακτηριστικά όσον αφορά την εργασιακή ηθική, τις αξίες, τους στόχους και τις προτεραιότητες. Όσοι ανήκουν στην Gen Z δίνουν πολύ μεγάλη σημασία στα εξής:
- Σημασία της διαφορετικότητας: μια μελέτη έδειξε ότι το 83% των εργαζομένων της Gen Z νιώθουν ότι το να δουλεύουν με άτομα από διαφορετικές κουλτούρες είναι πολύ σημαντικό στοιχείο για να δημιουργήσουν μια ενωμένη ομάδα, ενώ το 63% νιώθει ότι το να δουλεύει με άτομα με διαφορετικό ακαδημαϊκό υπόβαθρο και δεξιότητες είναι σημαντικό. Για αυτό οι επιχειρήσεις είναι ανάγκη να σκεφτούν σοβαρά το θέμα της διαφορετικότητας.
- Εταιρική κουλτούρα: οι εργαζόμενοι της Gen Z περιμένουν η επαγγελματική τους ζωή να είναι το ίδιο ικανοποιητική όσο η προσωπική τους ζωή, καθώς τα όρια ανάμεσα στη δουλειά και στην προσωπική ζωή είναι πιο θολά. Η Gen Z θέλει οι σχέσεις με τους εργοδότες και τους συνεργάτες να είναι ουσιαστικές και να νιώθουν ότι οι άλλοι εκτιμούν τη δουλειά τους. Ένα υγιές επαγγελματικό περιβάλλον είναι ουσιαστικό για την Gen Z.
- Ευελιξία: όταν η Gen Z μπήκε στον εργασιακό χώρο , η δουλειά από το σπίτι ήταν κάτι ήδη συνηθισμένο. Η Gen Z θέλει να έχει ευελιξία στη δουλειά. Ένα ευέλικτο ωράριο εργασίας μπορεί να τους βοηθήσει να έχουν ένα ενωμένο εργασιακό περιβάλλον και να διατηρούν την ψυχική τους ισορροπία.
Ψυχική ενδυνάμωση
Η προσέγγιση της Gen Z σε όλες τις πτυχές της ζωής είναι πολύ σημαντική. Οι άνθρωποι που ανήκουν σε αυτή τη γενιά προσεγγίζουν την εργασία με πολύ διαφορετικό τρόπο από ότι οι προηγούμενες γενιές. Το γεγονός ότι έχουν γεννηθεί σε ένα ψηφιακό κόσμο σε συνδυασμό με την κοινωνική τους ευαισθητοποίηση διαμορφώνει μια τελείως καινούργια εργασιακή ηθική και νοοτροπία. Η κατανόηση και η αξιοποίηση των δεξιοτήτων και των ικανοτήτων της Gen Z είναι αναγκαία. Φυσικά, για να συμβεί αυτό πρέπει να ξεπεραστεί το χάσμα γενεών και αυτό μπορεί να συμβεί με βαθιά ενδοσκόπηση. Η ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ δίνει τη δυνατότητα σε όλους να μάθουν να έχουν ανοιχτό μυαλό και να μην είναι διστακτικοί στις αλλαγές.